Hoe bereid jij een zakelijk gesprek voor?
Weet je wat je wilt gaan zeggen? Maak je een lijstje in je hoofd met punten die je belangrijk vindt? Of ga je er gewoon in de flow in? Ik merk dat veel mensen voor het laatste kiezen. Als het gaat om ‘moeilijke’ gesprekken is de flow meestal ver te zoeken. Een moeilijk gesprek … … kan een echte breinbreker zijn. Vaak blijven we dat gesprek voor ons uitschuiven, stellen we het uit, verzinnen we excuses of smoesjes. Dan weten …
Lees meerVeelgestelde vraag: hoe zorg ik dat mijn argumenten gehoord worden?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Helaas. Geen toverformule. Althans geen quick fix. Als je wil dat je argumenten gehoord worden dan is het belangrijk dat je zelf begint met luisteren. Wat speelt er bij je gesprekspartner? Wat houdt hem/haar bezig en kun je daar op inspelen? En wat mij betreft de gouden vraag: wat is de winst voor de ander? Wat ‘wint’ of ‘verliest’ die ander met jouw bedoeling van het gesprek. Er hoeft natuurlijk niet altijd …
Lees meerLess is more
Klinkt heel makkelijk maar is nog best een uitdaging. Probeer het maar eens; in een enkele zin, ok laten we er drie van maken, je punt maken. Kort en krachtig. BAM. Niet allerlei andere toevoegingen gaan doen maar gewoon een punt zetten. Zelfs op schrift is dat lastig ;). En daarna … laat de stilte zijn werk doen. Wat er vaak gebeurt, is dat door allerlei oorzaken, je de stilte gaat opvullen. Terwijl: less = more. Tuurlijk dat voelt even …
Lees meerOnderzoek je verbeterpotentieel in gespreksvoering
Gesprekken voeren doen we meestal op de automatische piloot. Een beetje zoals fietsen. Dat doe je zonder na te denken. Op zich prima. Tenminste als die gesprekken ook het gewenste effect hebben. Helaas is dat dan vaak niet het geval. Zonde. Helemaal als je bedenkt dat voor veel mensen 80% van hun werk bestaat uit gesprekken voeren. De impact op je werk is dus groot. Hoe zou het zijn als jijzelf en je collega’s beter worden in gesprekken voeren? Begin bij …
Lees meer