• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Hoe bereid jij een zakelijk gesprek voor?

nov 12,21

Weet je wat je wilt gaan zeggen? Maak je een lijstje in je hoofd met punten die je belangrijk vindt? Of ga je er gewoon in de flow in? Ik merk dat veel mensen voor het laatste kiezen. Als het gaat om ‘moeilijke’ gesprekken is de flow meestal ver te zoeken.  Een moeilijk gesprek … … kan een echte breinbreker zijn. Vaak blijven we dat gesprek voor ons uitschuiven, stellen we het uit, verzinnen we excuses of smoesjes. Dan weten …

Lees meer

Stille weerstand of ok? Inhoud en onderstroom

nov 2,21

Stel: je hebt een overleg waarin je anderen adviseert of waarin je uitlegt waarom iets belangrijk is. Je merkt dat je toehoorders niet echt reageren. Niet enthousiast maar ook niet afwijzend. Aan het einde geeft iedereen aan dat ze het wel hebben begrepen. En jij denkt achteraf; “ze zeggen dat nu wel, maar wat vinden ze er nu echt van?” Oftewel is er sprake van stille weerstand of is het ok? In deze blog ga ik verder in op de …

Lees meer

Veelgestelde vraag: hoe zorg ik dat mijn argumenten gehoord worden?

okt 19,21

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Helaas. Geen toverformule. Althans geen quick fix. Als je wil dat je argumenten gehoord worden dan is het belangrijk dat je zelf begint met luisteren. Wat speelt er bij je gesprekspartner? Wat houdt hem/haar bezig en kun je daar op inspelen? En wat mij betreft de gouden vraag:  wat is de winst voor de ander? Wat ‘wint’ of ‘verliest’ die ander met jouw bedoeling van het gesprek. Er hoeft natuurlijk niet altijd …

Lees meer

Less is more

jul 23,21

Klinkt heel makkelijk maar is nog best een uitdaging. Probeer het maar eens; in een enkele zin, ok laten we er drie van maken, je punt maken. Kort en krachtig. BAM. Niet allerlei andere toevoegingen gaan doen maar gewoon een punt zetten. Zelfs op schrift is dat lastig ;). En daarna … laat de stilte zijn werk doen. Wat er vaak gebeurt, is dat door allerlei oorzaken, je de stilte gaat opvullen. Terwijl: less = more.  Tuurlijk dat voelt even …

Lees meer

Onderzoek je verbeterpotentieel in gespreksvoering

mrt 29,21

Gesprekken voeren doen we meestal op de automatische piloot. Een beetje zoals fietsen. Dat doe je zonder na te denken. Op zich prima. Tenminste als die gesprekken ook het gewenste effect hebben. Helaas is dat dan vaak niet het geval. Zonde. Helemaal als je bedenkt dat voor veel mensen 80% van hun werk bestaat uit gesprekken voeren. De impact op je werk is dus groot. Hoe zou het zijn als jijzelf en je collega’s beter worden in gesprekken voeren?  Begin bij …

Lees meer

De kracht van waardering

jan 28,21

“Wij weten alles van elkaar”, aldus twee mannen in een sessie. Ze werken al meer dan twintig jaar samen. Elke dag. “We hebben geen geheimen”, was hun reactie toen ik hen vroeg te delen wat ze aan elkaar waardeerden. Van gemopper tot geraakt Een beetje mopperend gingen ze tegenover elkaar zitten en deden ze de oefening. Een kleine vijf minuten later zag ik een geëmotioneerd gezicht. De tranen stonden in de ogen. “Daar raak je me mee hoor. Dat jij …

Lees meer
© 2024 Walk Your Business Talk