Hoe voer je nu een goed functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek? In veel agenda’s staat er deze maand het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek. Misschien heb je deze te voeren in je rol als leidinggevende en/ of als medewerker. Twee totaal verschillende perspectieven.
Zo had ik eens twee deelnemers aan de training ‘Hack het Gesprek’ die aan de slag wilden met een beoordelingsgesprek. Hetzelfde soort gesprek, andere insteek. De ene deelnemer worstelt met het gesprek als ‘beoordeelde’ medewerker en de andere deelnemer met de rol als leidinggevende.
Luisteren
Wat blijkt? De leidinggevende wil gehoord worden. Evenals de medewerker.
De valkuil? Het gesprek gaat al snel de diepte in op details en inhoud. Een opeenstapeling van argumenten. Hoe meer inhoud er toegevoegd wordt, hoe minder er naar elkaar geluisterd wordt. Aan beide kanten. De standpunten verstarren.
Meer gevoel
Tip voor beide deelnemers: minder inhoud, meer gevoel. Aangeven wat het met je doet (medewerker) en kijken wat de ander nodig heeft (leidinggevende).
Pauze
Merk je dat je vastloopt in een gesprek waarin de een aan het zenden is? Kijk of je deze persoon uit de inhoud kan halen door aan te geven wat dit met je doet. Dus in plaats van: “Hier wil ik graag op ingaan want ik ben het niet met je eens”, probeer dit eens; “Je overvalt me hiermee/ ik merk dat ik hier van schrik, dit had ik niet verwacht”. Heb je als leidinggevende het idee dat er niet geluisterd wordt; laat even een pauze vallen en vraag wat die ander nu heeft gehoord en wat de ander nodig heeft.
Van beoordelingsgesprek naar groeigesprek
En zie het beoordelingsgesprek ook niet als het zwaard van Damocles maar als een kans om te groeien en om (samen) verder te komen, een groeigesprek.
Ik wens je een goed gesprek.
0 Reacties op "Het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek"